Управління соціального захисту населення Подільської районної
у м. Полтава ради

вул. Гайового, 3, м. Полтава, 36005
тел/факс: (0532)51-20-43

Дата публікації:

Забезпечення захисту конституційних прав та свобод людини і громадянина в Україні

Конституція України закріплює права людини нерозривно пов'язані з самим існуванням людини і громадянина: право на життя, на свободу у всіх її проявах, право на повагу людської гідності, на опір пригнобленню.

Україна, як держава-учасниця Факультативного протоколу до Конвенції проти катувань, вживає ефективні заходи з реалізації міжнародних зобов'язань щодо недопущення в нашій державі нелюдських або таких, що принижують гідність, жорстоких видів поводження та покарання громадян.

Всі права людини і громадянина рівноцінні та взаємопов'язані і тому однаковою мірою повинні захищатися державою. Неприпустиме нехтування одними правами під приводом реалізації інших прав. З цією метою в Україні створені певні державні інститути. Гарантом прав і свобод людини і громадянина є Президент України. Парламентський контроль за дотриманням конституційних прав і свобод людини і громадянина здійснює Уповноважений Верховної Ради України з прав людини.

Військова агресія проти нашої держави завадила складанню за звичним графіком спеціальної доповіді у 2022 році про стан справ щодо недопущення в Україні катувань та інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження та покарання.

Але, відобразивши положення міжнародних актів в статті 28 Конституції України, наша держава зобов’язалась дотримуватися абсолютної заборони тортур, інших видів жорстокого поводження, прагнути до ліквідації цих ганебних явищ та прийняла на себе зобов'язання публікувати й розповсюджувати щорічні доповіді національних превентивних механізмів.

Світовим досвідом унормування захисту прав людини визначено, що ніхто не повинен зазнавати тортур, або жорстокого, нелюдського, або такого, що принижує його гідність, поводження і покарання. Передбачено, що жодні виключні обставини, якими б вони не були, стан війни чи загроза війни, внутрішня політична нестабільність чи будь-який інший надзвичайний стан, не можуть бути виправданням порушень прав людини. Більше того, в умовах воєнного стану в Україні набувають особливої гостроти та іншого, більш болючого, сприйняття проблеми утримання людей у місцях несвободи. При цьому місця утримання не обмежуються лише місцями відбування покарання або попереднього ув'язнення, а стосуються всіх місць, які особа не може залишити за власним бажанням.

У сенсі Конвенції проти катувань та інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження і покарання термін "катування" означає будь-яку дію, якою будь-якій особі навмисне заподіюються сильний біль або страждання, фізичне чи моральне, щоб отримати від неї або від третьої особи відомості чи визнання, покарати її за дії, які вчинила вона або третя особа чи у вчиненні яких вона підозрюється, а також залякати чи примусити її або третю особу.

Основним завданням національного превентивного механізму є здійснення Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини із залученням представників громадських організацій, експертів, учених та фахівців, у тому числі іноземних, регулярних відвідувань місць примусового утримання осіб, з метою недопущення катувань та інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність видів поводження та покарання.